Zoals jullie zien organiseren we aardig wat clubritten. Hoe gaat dat nu in zijn werk?
Bij een individuele clubrit is dat simpel, wij zetten een paar dagen van tevoren de gpx voor de rit hier op de website, je download die, zet m op je GPS (hoe, dat is nog een onderwerp voor een ander artikel), je spreekt af met een aantal Guzzi vrienden en je vertrekt. Of je met een volle of lege nafttank vertrekt, of je alleen rijdt of in een groep, dat is geheel je eigen keuze. Je stopt waar je wilt, je tankt waar je wilt. En je doet er zo lang over als je wilt.
Bij een begeleide clubrit werkt dat iets anders. Wij zetten ook een paar dagen van tevoren de gpx op de website, maar dat is meer ter info. Het staat je vrij om de gpx op je GPS te zetten. Maar hier hebben we een voorrijder (meestal ook degene die de route gemaakt heeft) en die volgen wij. Als de voorrijder van zijn eigen route afwijkt heeft dat meestal te maken met onverwachte wegomleidingen (lees kermissen, jaarmarkten, brocantemarkten, enz.) of wegenwerken die pas kort voor de rit aangevangen zijn.
Zoals de naam al doet vermoeden wordt de rit gereden onder begleiding. Die begeleiding betaat uit onze wegkapiteins. Zij zetten waar toegestaan kruispunten en wegen van rechts af zodat wij niet hoeven te wachten, en onze groep niet in diverse kleine groepjes uiteenvalt. We rijden deze ritten ook in baksteensverband (of geschrankt). Dit stukje van de Gentse politie legt het rijden in groep heel goed uit. Houd goed afstand van je voorganger, maar zorg ervoor dat er geen grote gaten vallen. Dit heeft tot gevolg dat de wegkapiteins onnodig lang kruispunten moeten afzetten en daarbij te maken gaan krijgen met ongeduldige en soms zelfs agressieve bestuurders, en automobilisten maken soms van de gelegenheid gebruik om zich, als het gat groot genoeg is, tussen de groep te voegen. Wegen van links en wegen van rechts die voorrang moeten verlenen worden normaal niet afgezet door de wegkapiteins. Daar rekenen we er op dat de groep als een gesloten groep blijft rijden.
Maar ook bij begeleide clubritten blijft eigen verantwoordelijkheid bovenaan staan. Neem geen voorrang omdat je in een groep rijdt tenzij de kruising/zijweg door een wegkapitein beveiligd is. En ook al staat er een wegkapitein, blijf opletten! Er zijn medeweggebruikers die pogingen ondernemen om langs een wegkapitein te rijden. En dan is het beter om een ongeval te voorkomen. Ten laatste, je bent en blijft verantwoordelijk voor je eigen gedrag, je houdt je aan de wegcode, zorgt dat je moto in orde is.
Nu, de begeleide clubrit verschilt in nog een aantal dingen van de individuele rit:
- We vertrekken ergens waar we vanaf 11 uur al een kop koffie kunnen drinken, of een lichte lunch.
- Het vertrek van de rit zelf is altijd om 13:00 stipt
- We vertrekken met een goed gevulde naftbak. De ritten zijn zo'n 120km, maar kunnen door omleidingen iets langer worden)
- We stoppen onderweg niet om regenkleding aan te trekken.
- Halverwege pakken we een 3 kwartier tot een uur pauze bij een horeca gelegenheid (tijd om de andere guzzisten te leren kennen, of wat bij te praten onder het genot van een goede tas koffie en eventueel een late lunch)
- Aan het einde stoppen we weer bij een horecagelegenheid.
P.S. Hieronder kun je zoeken naar een clubrit, geef bijvoorbeeld een naam in, of het jaartal.