Overslaan en naar de inhoud gaan

Clubrit - hoe werkt het?

Zoals jullie zien organiseren we aardig wat clubritten. Hoe gaat dat nu in zijn werk?

Bij een individuele clubrit is dat simpel, wij zetten een paar dagen van tevoren de gpx voor de rit hier op de website, je download die, zet m op je GPS (hoe, dat is nog een onderwerp voor een ander artikel), je spreekt af met een aantal Guzzi vrienden en je vertrekt. Of je met een volle of lege nafttank vertrekt, of je alleen rijdt of in een groep, dat is geheel je eigen keuze. Je stopt waar je wilt, je tankt waar je wilt. En je doet er zo lang over als je wilt.

Bij een begeleide clubrit werkt dat iets anders. Wij zetten ook een paar dagen van tevoren de gpx op de website, maar dat is meer ter info. Het staat je vrij om de gpx op je GPS te zetten. Maar hier hebben we een voorrijder (meestal ook degene die de route gemaakt heeft) en die volgen wij. Als de voorrijder van zijn eigen route afwijkt heeft dat meestal te maken met onverwachte wegomleidingen (lees kermissen, jaarmarkten, brocantemarkten, enz.) of wegenwerken die pas kort voor de rit aangevangen zijn.

Zoals de naam al doet vermoeden wordt de rit gereden onder begleiding. Die begeleiding betaat uit onze wegkapiteins. Zij zetten waar toegestaan kruispunten en wegen van rechts af zodat wij niet hoeven te wachten, en onze groep niet in diverse kleine groepjes uiteenvalt. We rijden deze ritten ook in baksteensverband (of geschrankt). Dit stukje van de Gentse politie legt het rijden in groep heel goed uit. Houd goed afstand van je voorganger, maar zorg ervoor dat er geen grote gaten vallen. Dit heeft tot gevolg dat de wegkapiteins onnodig lang kruispunten moeten afzetten en daarbij te maken gaan krijgen met ongeduldige en soms zelfs agressieve bestuurders, en automobilisten maken soms van de gelegenheid gebruik om zich, als het gat groot genoeg is, tussen de groep te voegen. Wegen van links en wegen van rechts die voorrang moeten verlenen worden normaal niet afgezet door de wegkapiteins. Daar rekenen we er op dat de groep als een gesloten groep blijft rijden.

Maar ook bij begeleide clubritten blijft eigen verantwoordelijkheid bovenaan staan. Neem geen voorrang omdat je in een groep rijdt tenzij de kruising/zijweg door een wegkapitein beveiligd is. En ook al staat er een wegkapitein, blijf opletten! Er zijn medeweggebruikers die pogingen ondernemen om langs een wegkapitein te rijden. En dan is het beter om een ongeval te voorkomen. Ten laatste, je bent en blijft verantwoordelijk voor je eigen gedrag, je houdt je aan de wegcode, zorgt dat je moto in orde is.

Nu, de begeleide clubrit verschilt in nog een aantal dingen van de individuele rit:

  • We vertrekken ergens waar we vanaf 11 uur al een kop koffie kunnen drinken, of een lichte lunch. 
  • Het vertrek van de rit zelf is altijd om 13:00 stipt
  • We vertrekken met een goed gevulde naftbak. De ritten zijn zo'n 120km, maar kunnen door omleidingen iets langer worden)
  • We stoppen onderweg niet om regenkleding aan te trekken.
  • Halverwege pakken we een 3 kwartier tot een uur pauze bij een horeca gelegenheid (tijd om de andere guzzisten te leren kennen, of wat bij te praten onder het genot van een goede tas koffie en eventueel een late lunch)
  • Aan het einde stoppen we weer bij een horecagelegenheid.

P.S. Hieronder kun je zoeken naar een clubrit, geef bijvoorbeeld een naam in, of het jaartal.

Alle clubritten

Zoek in Ritnaam

2024 - Winterrit

25-02-2024 13:00

We vertrekken richting Lozen om daar linksaf langs het kanaal, de Zuid-Willemsvaart, richting Weert te rijden. Ja ja, we zitten weer in Nederland voor de verandering. Vandaaruit naar Altweerterheide - Tungelroy - Stramproy en terug weer de grens over naar Molenbeersel.

2024 - Openingsrit

10-03-2024 13:00

Vertrekken doen we deze keer in Zeebrugge aan het motorclubhuis van mijn broer.

Door de achterhaven rijden we naar Dudzele om langs binnenbaantjes door Damme te rijden. Langs de vaart richting Koolkerke om de grens met 'Olland over te steken. Langs een uit WO2 stammend bunkercomplex op naar Retranchement.

2024 - Limburg-Luik Individueel

24-03-2024 09:00
1400-museum Stavelot
VERVANGINGSRIT Door omstandigheden (een wielerkoers, wat anders) kan de geplande rit (De heen en gauw terug) niet doorgaan. Alhoewel de wielerkoers niet op de zondag verreden wordt is nu het hele parcours opengesteld voor de wielertoeristen. Die rit hebben we nu doorgeschoven naar 28 April. Dus wat doen we op een vrije zondag? We trekken eens naar de Provincie Luik, dus minder betonbanen, minder snelheidsbeperkingen -maar let op, er zijn er wel- , en meer mooie bochtige weggetjes. De rit is 225km, dus ideaal voor een niet te inspannend dagtripje welke je alleen of met een groepje prima kunt rijden. Start en eind liggen dichtbij een autostrada. Op de pagina van de rit meer informatie, en een gpx (track) voor leden.

2024 - Lenterit

14-04-2024 13:00
Foto van een Audace aan de kade
Samenkomst vanaf 11u00. Vertrek stipt om 13u00. Moto’s graag volgetankt voor vertrek! Mogelijkheden tot tanken op minder dan 800 m van de vertrekplaats. Vertrekplaats: Café 't Peirt, Kasteelstraat 1 te 9200 Dendermonde (tel. 052/57 44 08 of 0479/85 29 89). Dranken en kleine snacks verkrıjgbaar. Betalen cash & elektronisch. Tussenstop: Café/Bistro De Bierhoeve, Kaaldries 162 te 9220 Hamme (tel. 052/48 07 03). Drinks & food verkrijgbaar, o.a. lekker verse zelfgemaakte soep. Betalen cash & elektronisch. Eindstop: Brouwerij-Café The Musketeers, Reepstraat 208 te 9170 Sint-Gillis-Waas. Craft beers, drinks & food verkrijgbaar. Betalen cash & elektronisch.

2024 - (Terug) Heen & Gauw Terug

28-04-2024 13:00

Samenkomst vanaf 11u. Vertrek stipt om 13u met volle tank.

Ook dit is een reprise van een uitgeregende clubrit, ook hier in licht aangepaste vorm.

We vertrekken vanuit een typisch bruin café, De Halve Maan in Waregem, bereikbaar via de "Vlecht" van Waregem - een op- en afrittencomplex naar Amerikaans model, het 1ste probeersel in België.

2024 - Havenrit

26-05-2024 13:00
havenrit 2024
"Vlotte slingerbanen en landelijke boerewegels" is de rode draad doorheen deze rit. Samenkomen vanaf 11u en vertrekken om stipt 13u gaan we dus doen in Doornzele, nog preciezer in Terdonk, vlak aan de overzet. De tussenstop is in Griete. Het langste deel hebben we nu gehad. Deel 2 is via polderbaantjes en mooie natuur, terug richting de grens bij Koewacht. Daarna via Stekene, Sint-Gillis-Waas en Vrasene naar de haven rijden en de eindstop, omgeving Kallo. Hopend op talrijke Guzzi's en een stralende zon. Grt Dirk.

2024 - VRA rit

16-06-2024 13:00
vra2024
Naar goeie gewoonte leidt de VRA-rit ons langs mooie wegen ten zuiden van Oosterzele. De rit is zo'n 108 kilometer lang. Halverwege stoppen we in Moulin du Mouflu, Quesnoit 28, 7890 Ellezelles. Eindigen doen we zoals gebruikelijk bij VRA Motors in Oosterzele zelf, waar we nog een drankje kunnen nuttigen om de dag af te sluiten.

2024 - Zomerrit

28-07-2024 09:00
Zomer, misschien wel de mooiste tijd om motor te rijden. Maar ook de moeilijkste periode om groepsritten te organiseren, met al die mensen die op verschillende tijdstippen op verlof gaan. Dus doen we dat niet! In plaats daarvan bieden we jullie een mooie rit aan die individueel of in zelf-georganiseerde groepjes kan gereden worden, Meer nog, we bieden eigenlijk zelfs twee ritten aan! Want de rit bestaat in twee versies: een korte van 177km en een iets langere van 324km